sobota 23. novembra 2013

Čo je to ten scrapbook?

   Často keď vyslovím slovo scrapbook, príde len nechápavý výraz a otázka „čo to je?“. Niekto to na základe opisu nazve denníkom, niekto pamätníkom, niekto jednoducho fotoalbumom. Napokon sú správne všetky tri pomenovania, pretože scrapbook má zo všetkého niečo.

   Scrapbook je neobyčajný fotoalbum, v ktorom sa skrýva viac než len fotografie. Albumy obsahujú text, výstrižky z novín, vstupenky, lístky, stránky zo zošita, kamienky či mušle, čokoľvek, čo dotvára atmosféru z fotiek.
Stránky s využitím stránky zo zošita či krížovky

   Tak ako skoro všetko, aj scrapbook má rôzne štýly a dáva každému možnosť, nájsť si vlastnú cestu tvorenia. Niekto uprednostní geometriu a „čistotu“ stránok, niekto naopak zdobí a zdobí. Azza, Vintage, Steampunk, Shabby Chic...je si z čoho vyberať. Rovnako je možné zvoliť si rôzne veľkosti albumov, aj rôzne spôsoby ich viazania.

  Klasické rozmery stránok sú 12x12, 8x8 a 6x6 inchov (30,5 x 30,5, 20x20 a 15x15cm) a v týchto rozmeroch sa vyrábajú aj papierové sady. Asi najčastejší, alebo skôr najtypickejší rozmer albumov je 30x30 cm. Existujú v tomto rozmere albumy, ktoré obsahujú fóliové kapsy, do ktorých sa stránky vkladajú. 
Originál scrapbook album


Vyrobiť si ale album nie je problém v nijakej veľkosti. Menšie albumy, minialbumy, sa dajú zviazať kovovými krúžkami, klobúkovou gumičkou či špagátom.
Na ľavo album viazaný kovovými krúžkami, na pravo využitá klobúková gumička

   Metódou scrapbooking sa ale nezdobia len fotografie, využíva sa aj pri zdobení zápisníkov, škatuliek, kuchárskych kníh, obálok či pozvánok.
   Na Slovensku nie je táto technika veľmi rozšírená a preto sa dá povedať, že možnosti výberu predajcov materiálu na tvorenie je obmedzený.  Na svete existuje nespočet predajcov a značiek, ktoré sa zaoberajú výrobou pomôcok pre scrapbook, či už ide o samotné papiere alebo razítka, brads, papierové výseky, písmená...

Rôzny scrapbook materiál

    Nepotrebujete ale plné zásuvky materiálu aby ste mohli začať tvoriť, stačí sa len trochu pohrabať v tom, čo doma máte. Staré gombičky, stužky, obrázky z novín, flitre...môžete použiť na zdobenie čokoľvek. Rôzne kvietky a ozdoby sa dajú vyrobiť pri troche šikovnosti podľa návodov na youtube a následne použiť na tvorbu albumov.
   Niekedy stačí len vyjsť von a natrhať či pozbierať pár kúskov prírody, či sa zastaviť v garáži a „požičať“ si nejaké tie kovové komponenty. A potom, potom stačí už len kúsok fantázie...

Stránky tvorené z domácich zdrojov

A ako sme sa k niečomu takémuto dostali my dve?

Je to už pomerne dlhý čas, čo som sa o scrapbooku dozvedela. Bola to náhoda a pri tom som to celý ten čas mala podnosom. S kamarátkami sme si grafiku robili cez jednu šikovnú stránku kde sa dali robiť digitálne scrapbooky, akurát vtedy ani jednej z nás nič slovo "scrap" nehovorilo. Brali sme to ako šikovný program, ktorý zvládneme ovládať.

Všetko sa zmenilo v deň, keď som prišla ako zvyčajne na onú stránku, a nijaký odkaz na scrapblog tam nebol. Súrne som potrebovala pohrať sa s grafikou a tak som využila pána Google, preklikla sa na obrázky a zadala potrebné slovo. Okrem digitálnych scrapbookov som však videla aj také, ktoré sa mi moc digitálne nezdali. V jednej chvíli prekvapený výraz, v druhej už moje prsty lietali po klávesnici (milujem prstoklad :D) a pátrali po tom, čo som zazrela. Našla som čo som hľadala, no v prvej chvíli mi to nijako nepomohlo. Všetky stránky boli zo zahraničia, netušila som kde to na Slovensku zohnať. Už predtým som robila fotoalbum pre kamarátku v ktorom som kreslila a nielen zakladala,  toto bolo ale úplne niečo iné a ja som to túžila skúsiť. Som po otcovi hŕ do vecí, ktoré mi náhle skrsnú v hlave, niekedy ma rýchlo omrzia, toto však nebol spomínaný prípad. Stále však ostávala otázka, kde zobrať album, kde zobrať také krásne papiere, ako vôbec začať. Našla som české fórum, kde som pátrala vôbec po tom, aký album si zohnať, čo mi treba a kochala sa stránkami, ktoré boli v galérii. V počítači som razom mala samostatný priečinok s fotkami stránok ktoré ma okúzlili, stále som však bola bez vlastného albumu. Kamarátka sa chystala do Ameriky a tam sa črtala nádej, dohodli sme sa, že mi jeden donesie. Čo čert nechcel, pochopili sme sa trochu zle, zatiaľ čo ja som chcela čisté strany, ona zohnala už ozdobený, no ani ten sa ku mne nikdy nedostal pre kuchynskú nehodu u nich doma, keď skončil album obliaty olejom. :)

Vtedy som bola poriadne sklamaná, na druhú stranu som si hovorila, že i tak to nebol čistý album, že si jednoducho asi spravím A4 a možno neskôr zoženiem 30*. V kútiku duše som však túto variantu odsúvala a napokon to bolo správne, pretože výlet do hlavného mesta na asistentské stretnutie z tábora ma zavial do jedného kreatívneho obchodu, kde mali tieto albumy, i pár papierov.

Prvú stránku som venovala svojej fenke, kompozične som ju odkukala. Nemala som vzorované papiere a tak som prelistovala všetky časopisy a papiere v dome, hľadajúc kúsky čohosi vzorovaného.

Moja úplne prvá scrapbook stránka
Prešli tri roky, veľa sa zmenilo, ale v tých časopisoch si listujem stále :) Predsa len, sú dobrou zásobou ozdôbok a často aj inšpirácií :)


Na dojmy k zoznámeniu sa so scrapbookom, som sa spýtala priamo Fluffy. Aký je teda jej príbeh?

„Ku scrapbookingu ma doviedla Yka. Rozprávala o tom, ako si v počítači robí pekné koláže s fotkami, koláže však neobyčajné. Pridávala k fotkám totiž aj kvietky a rôzne doplnky, používala viacero podkladov. Pri hľadaní inšpirácie na internete objavila papierové „koláže“, ktoré si hneď vyskúšala. Mne všetko referovala a tak pri prezeraní jej prvých ozajstných papierových scrap stránok, sa mi tento nápad veľmi páčil. Avšak v našom okolí nie sú žiadne predajne, ktoré by predávali scrapbookové albumy a tak som zostala pri „klasickom“ albume. Používala som taký, v ktorom sú stránky veľkosti A4 natreté lepidlom a zakryté fóliou. Ja som si do albumu kreslila, prípadne napísala text.“

Fluffyn album, skôr ako začala so scrapbookom

 „V jeden deň nám kamarátka zo školy dala echo, že v istom nemenovanom obchode majú scrapbookové albumy a dokonca zľavnené na 3€ . V krabici sa nenachádzal len album, ale aj nožnice, rôzne papieriky, hviezdičky, koráliky...  Okamžite sme si šli po jednom kúpiť a odvtedy tvorím scrap stránky aj ja.“

Ďakujeme za nahliadnutie a prajeme krásny, hádam pre niektorých aj tvorivý, víkend.
Yka



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára